Spaliłem serwomotor – co dalej?

Jak naprawić (przynajmniej częściowo) spalony serwomotor.

Jeśli podczas konstruowania robotów Twój serwomotor uległ przepaleniu to:
1. Nie martw się, można go dość łatwo naprawić, przynajmniej częściowo – będzie działał ale trudniej będzie zmieniać kierunek i prędkość jego obrotu
2. Modyfikacja jest dość prosta wymaga podstawowej umiejętności lutowania i trwa ok. 10 minut.
3. Po naprawie będzie on zdecydowanie bardziej odporny na elektryczno/elektroniczne pomyłki i raczej już się nie zepsuje (co najwyżej z przyczyn mechanicznych)

W zestawie NA KOŁACH jako napędy kół wykorzystujemy serwomotory przerobione tak by obracały się w pełnym zakresie 360 stopni.

Mają one kilka dużych zalet:
1. Pozwalają łatwo zamocować koło na plastikowym orczyku
2. Posiadają wygodny przewód zasilający
3. Umożliwiają łatwe sterowanie napędem – zmianę kierunku i regulację prędkości (normalny silnik DC wymagałby do tego osobnego sterownika tzw. mostka H)

Serwomotorem można łatwo sterować elektronicznie gdyż posiada wbudowany własny sterownik, który pozwala na zmianę polaryzacji zasilania silnika (czyli zmianę kierunku jego obrotu) i płynną regulację prędkości poprzez sygnał PWM.

Ten sam sterownik jest jednak najdelikatniejszą częścią serwomotora i o ile sam silnik ciężko uszkodzić poprzez złe podłączenie zasilania, to wbudowany układ elektroniczny jest już na to zdecydowanie bardziej podatny i może zdarzyć się sytuacja, że w wyniku zwarcia lub odwrotnie podłączonego zasilania ulegnie on przepaleniu i silnik przestanie działać.

Wbudowany sterownik ciężko jest naprawić, łatwo natomiast przerobić serwomotor tak aby pracował jako zwykły silnik prądu stałego z przekładnią.

Nasza modyfikacja polegać będzie na prostym zabiegu przylutowania przewodu zasilającego bezpośrednio do silnika z całkowitym pominięciem wewnętrznego sterownika.

Co będziesz potrzebował do wykonania naprawy:
1. Śrubokręt
2. Lutownica i cyna
3. Nożyk lub ostre szczypce

Naprawa (a raczej modyfikacja) spalonego serwomotora

1. Odkręć cztery śrubki od spodu serwomotora i zdejmij jego dolną klapkę, uważaj bu jednocześnie nie zdjąć górnej części obudowy by nie wypadły zębatki przekładni (a jeśli to się stanie powkładaj je tak jak były i zamknij zpowrotem ;-).

Serwomotor naprawa

2. Na powyższym zdjęciu zaznaczone są miejsca gdzie przyłączone jest zasilanie silniczka, do nich przylutowujemy przewody zasilające. Możesz spróbować przyłożyć do nich dwa kabelki podłączone do plusa i minusa baterii (zasilanie 5-6V) silnik powinien się kręcić.

3.Odetnij przewód zasilający we wskazanym miejscu, wewnątrz obudowy, tuż przy płytce sterownika.

Serwo - przewód zasilający

4. Czarną gumkę ściągnij trochę w dół przewodu zasilającego, z końcówek brązowej i czerwonej żyły zdejmij fragment izolacji tak by można je było przylutować. Żółtego przewodu nie będziemy do niczego podłączać można więc lekko go skrócić aby nie przeszkadzał wewnątrz obudowy.

5. W tym momencie będzie ci potrzebna gorąca lutownica, cyna i podstawowa umiejętność lutowania. Jeśli nigdy w życiu nic nie lutowałeś nic nie szkodzi, operacja którą masz wykonać to dobre ćwiczenie dla debiutanta. Polecam obejrzenie tego krótkiego filmu instruktażowego jak należy lutować (j.ang)

6. Końcówki brązowego i czerwonego przewodu zarób cyną a następnie przylutuj do przyłączeń silnika serwomotoru.

Serwo - przylutowany przewód

7. Końcówkę żółtego przewodu skróć i umieść wewnątrz obudowy tak by nie przeszkadzała przy jej zamknięciu a następnie zamknij dolną klapkę i wkręć śrubki.

8. Aby sprawdzić czy zmodyfikowany serwomotor działa poprawnie podłącz go do zasilania, brązowy przewód do (-) a czerwony do (+), do jego uruchomienia nie potrzebujemy już Arduino, gdyż nie musimy komunikować się z wbudowanym sterownikiem serwomotora (dlatego nie używamy żółtego przewodu), napięcie podawane jest bezpośrednio na silnik.

10. Zmodyfikowany serwomotor pracuje jak zwykły silnik DC aby używać go jako napęd możesz korzystać z instrukcji zawartej w artykule opisującym Robot pojazd z silnikami DC

PLUSY MODYFIKACJI:
1. Nie potrzeba Arduino do uruchomienia silnika, będzie się on kręcił po podłączeniu bezpośrednio do zasilania.
2. Ponieważ wyeliminowaliśmy sterownik wbudowany w serwomotor będzie on zdecydowanie bardziej odporny na błędy przy podłączaniu kabelków.

WADY MODYFIKACJI
1. Żeby sterować silnikiem (zmieniać kierunek i prędkość obrotu) potrzebować będziemy osobnego sterownika typu MOSTEK H może to być np. układ scalony L293D

NADAL NIE DZIAŁA???

Jeśli przewody zasilające są podłączone do silnika poprawnie i po podłączeniu zasilania z baterii silnik nadal się nie kręci najprawdopodobniej przyczyna awarii ma charakter mechaniczny. Sprawdź czy uszkodzniu nie uległa przekładnia znajdująca się w górnej części serwomotoru.

Podobne wpisy