Czas trwania: (45min)
Co poznamy na tej lekcji:
- Omówienie podstawowych funkcji aplikacji MakeCode – podstawowego narzędzia do programowania
- płytki Micro:Bit
- Parowanie płytki Micro:Bit przez USB
- Omówienie podstawowych bloków
- Symulator – wirtualna płytka Micro:Bit
- Wgrywanie podstawowych programów na płytkę Micro:Bit
Co potrzebujesz:
Narzędzia:
- Zestaw Micro:Bit dla pary uczniów:
– płytka BBC Micro:Bit
– kabel micro USB – najlepiej z magnetyczną odczepianą końcówką
– zasilanie płytki – sugerowane dwie baterie AAA (małe paluszki) + koszyk na baterie, ewentualnie dowolny powerbank - Komputery dla uczniów (1 dla pary), rzutnik lub tablica interaktywna dla nauczyciela
- Przeglądarka internetowa Chrome
Przebieg lekcji
Aplikacja MakeCode
MakeCode to najpopularniejsza aplikacja do tworzenia programów wgrywanych na płytkę Micro:Bit. Dzięki graficznemu – blokowemu sposobowi tworzenia programów aplikacja jest intuicyjna i prosta do opanowania dla uczniów, którzy wcześniej pracowali np. ze Scratchem.
Aplikacja jest dostępna online pod adresem: https://makecode.microbit.org/
Tworzone programy wgrywa się na płytkę przy pomocy połączenia kablem USB. Po wgraniu na płytkę program pozostaje w jej pamięci również po odłączeniu od komputera dzięki czemu do używania robotów / urządzeń / gadżetów skonstruowanych przy pomocy płytki Micro:Bit nie jest potrzebny potem komputer ani tablet / smartfon.
Zapisywanie gotowych programów – wielu użytkowników na jednym szkolnym komputerze
Aplikacja MakeCode nie posiada opcji tworzenia konta użytkownika i zapisywania przypisanych do niego programów. Z jednej strony ułatwia to korzystanie z aplikacji (nie trzeba się logować, pamiętać haseł itp.) z drugiej rodzi pewne problemy gdy na jednym szkolnym komputerze pracują różni uczniowie – korzystają oni z jednego domyślnego miejsca do zapisywania projektów – widzą nawzajem swoje projekty, co może prowadzić do zamieszania przy pracy.
UWAGA – Aplikacja MakeCode zapisuje tworzone projekty w pamięci podręcznej przelądarki internetowej (tzw. cache) w związku z tym wyczyszczenie pamięci podręcznej spowoduje skasowanie wszystkich utworzonych projektów
Sposoby jak zarządzać projektami uczniów:
- sposób prosty – uczniowie zapisują swoje projekty pobrane w formie plików z rozszerzeniem .hex w wyznaczonym przez nauczyciela katalogu na dysku komputera, ich otwarcie jest możliwe potem poprzez funkcję IMPORT
- sposób zaawansowany – uczniowie tworzą swoje konto na platformie GitHub – aplikacja MakeCode umożliwia synchronizowanie projektów z repozytoriami GitHub – wymaga to pewnego doświadczenia w pracy z kodem i ma sens raczej w przypadku rozbudowanych projektów
Podczas niniejszego kursu będziemy tworzyć bardzo proste programy, których odtworzenie nie wymaga więcej niż kilka minut i raczej nie będziemy kontynuować ich tworzenia przez kilka lekcji, dlatego w większości wypadków zapisywanie plików nie będzie konieczne a jeśli już – zalecamy metodę zapisywania projektów na dysku.
Omówienie interfejsu aplikacji
Ekran startowy
Środowisko programownia
Podstawowe funkcje:
-
- Szuflada z blokami – podobnie jak w Scratchu czy większości innych programów do kodowania blokowego poszczególne bloki wyciągamy z tzw. szuflady z blokami podzielonymi na kategorie
UWAGA – niektóre kategorie posiadają więcej niż jedna zakładka z bloczkami – np. po otwarciu kategorii LED, pod jej nazwą pokaże się pole WIĘCEJ wyświetlające dodatkową zakładkę z bloczkami
- Pole robocze – przenosimy do niego bloki, z których powstaje nasz program
- Symulator – po każdej zmianie w programie nasz program załadowany zostaje do wirtualnego symulatora płytki Micro:Bit – symulator jest w pełni interaktywny i umożliwia przetestowanie wszystkich podstawowych funkcji płytki takich jak: wyświetlacz, przyciski, wychylenie itd. itp. – ułatwia to szybkie sprawdzenie działania naszego programu
- Pobieranie pliku – fioletowy przycisk POBIERZ w lewym dolnym rogu ekranu umożliwia ściągnięcie skompilownego pliku programu w formie pliku .hex, jeśli wcześniej sparowaliśmy naszą płytkę z przeglądarką program zostanie wgranu od razu na płytkę MB, w przeciwnym razie zostanie pobrany na dysk komputera.
Parowanie płytki Micro:Bit z przeglądarką
-
- Podłącz MB do komputera kablem USB
- Uruchom edytor MakeCode w przeglądarce internetowej CHROME
- Rozwiń menu ustawień klikając ikonę koła zębatego w prawym górnym rogu ekranu i wybierz z niego opcję SPARUJ URZĄDZENIA a następnie z okienka, które się pojawi ponownie wybierz opcję SPARUJ URZĄDZENIE
- Jeśli płytka Micro:Bit jest poprawnie podłączona do komputera kablem USB, powinna się pojawić na liście urządzeń do sparowania – zaznacz ją a następnie kliknij przycisk POŁĄCZ
- Od teraz aplikacja MakeCode będzie wgrywać programy automatycznie na płytkę Micro:Bit zamiast ściągania ich na dysk komputera
- wyświetlenie obrazka po uruchomieniu
- wyświetlenie tekstu po uruchomieniu
- wyświetlenie animacji – bijące serce
- wyświetlanie obrazków w momencie naciśnięcia przycisku
- wyświetlanie strzałek LEWO, PRAWO, GÓRA, DÓŁ w momencie wychylenia płytki w odpowiednim kierunku
Wgrywanie programów na płytkę Micro:Bit
Po poprawnym sparowaniu płytki z komputerem przystępujemy do tworzenia i wgrywania prostych programów sterujących płytką MB
Przykładowe programy
Jeśli pozwala nam na to czas zachęcamy uczniów do samodzielnego eksperymentowania z wgrywanymi programami.