Scratcha przedstawiać chyba nie trzeba? To najpopularniejsza na świecie aplikacja do nauki programowania dla dzieci i nie tylko. Jeśli realizujesz ten kurs to zakładam, że Scratcha znasz już dość dobrze i potrafisz przy jego pomocy tworzyć proste animacje i interaktywne gry.
W aplikacji MakeCode programowaliśmy płytkę Micro:Bit do działania jako samodzielne urządzenie – funkcjonujące bez połączenia z komputerem. Dzięki komunikacji bluetooth możemy dość prosto skomunikować Micro:Bit z komputerem lub urządzeniem mobilnym i wykorzystać wbudowane w płytkę czujniki do sterowania stworzoną przez nas aplikacją multimedialną.
Wymagania sprzętowe
Ponieważ płytka Micro:Bit komunikuje się bezprzewodowo przy pomocy technologii Bluetooth 4.0 musimy dysponować komputerem lub smartfonem/tabletem zdolnym do obsługi tego standardu. Upewnij się, że dysponujesz którymś z poniższych urządzeń:
- Laptop lub komputer z Windows 10 z obsługą bluetooth 4.0 (przeciętny laptop nie starszy niż 3-4 lata) – aplikacja online z wykorzystaniem Scratch Link
- Komputer z systemem MacOS – aplikacja online z wykorzystaniem Scratch Link
- Tablet z systemem Android 6+ – aplikacja dostępna w sklepie Google Play – NIE OBSŁUGUJE SMARTFONÓW 🙁
- Chromebook – aplikacja dostępna w sklepie Chrome Web Store
Urządzenia nie obsługujące komunikacji Scratch i Micro:Bit:
- iPhone, iPad – można używać wersji online aplikacji Scratch jednak na chwilę obecną nie ma ona możliwości komunikacji przez bluetooth
- Smartfony z Androidem 6+ – wersja online nie ma możliwości komunikacji bluetooth, wersja Z Google Play nie obsługuje smartfonów – przy odrobinie uporu można spróbować zainstalować wersję tabletową na smartfonie jednak będzie ona praktycznie nieużywalna ze względu na brak dostosowania do małego ekranu
Na potrzeby tej lekcji skupimy się na wersji na systemy Windows 10 i MacOS.
Przygotownie do pracy
Instrukcja konfiguracji dostępna jest na oficjalnej stronie.
- Zainstaluj aplikację SCRATCH LINK dla Twojej wersji systemu operacyjnego
- Na płytkę Micro:Bit wgraj odpowiednią wersję skryptu do komunikacji z aplikacją Scratch
- Po uruchomieniu edytora Scratch kliknij przycisk ROZSZERZENIA (w lewym dolnym rogu) i wybierz rozszerzenie Micro:Bit
UWAGA – Po wgraniu skryptu do komunikacji ze Scratchem na ekranie Micro:Bita powinno się wyświetlać imię Twojej płytki – każda płytka ma losowo wygenerowane własne 6-cio literowe imię np. VAPUG, PAGED, ZIGZOG … ułatwia to połączenie się z odpowiednią płytką biedy mamy ich dostępnych kilka jednocześnie włączonych w klasie.
Funkcje Micro:Bit dostępne w Scratch
- odczytywanie stanu przycisków
- wyświetlacz led – wyświetlanie obrazków, liczb i tekstów
- akcelerometr
- odczyt pinów 0,1,2
Jak widać w możliwości wykorzystania Micro:Bita w Scratchu są bardzo ograniczone, możemy skorzystać tylko z trzech podstawowych funkcji. Wynika to najprawdopodobniej ze świadomej decyzji twórców aplikacji aby dostosować zakres możliwości do docelowej grupy wiekowej aplikacji – dzieci w wieku 8-10 lat.
Gotowe projekty Scratch + Micro:Bit
Najbardziej oczywistym wykorzystaniem płytki Micro:Bit w Scratchu jest użycie jej jako kontrolera do tworzonych prezentacji lub gier. W społeczności Scratch można znaleźć sporo przykładów projektów z wykorzystaniem Micro:Bit.
Polecam sprawdzenie następujących projektów:
- Gra strzelnica
- Microbitowa gitara
- Jazda samochodem z przeszkodami
- Lot rakietą
- Malowanie przy pomocy Micro:Bit
UWAGA – Po uruchomieniu każdego z poniższych projektów musisz połączyć się z płytką Micro:Bit – przejdź do zakładki bloków Micro:Bit i kliknij pomarańczową ikonkę wykrzyknika obok nazwy kategorii (micro:bit)