Czas trwania – 45min
Poziom trudności – Prosty
Wstęp
Siema! Pewnie nie raz używałeś programu graficznego i na pewno zdarzyło ci się używać funkcji spraya! Dzisiaj pokażę ci jak można stworzyć własne narzędzie malarskie dostosowane do twoich potrzeb!
Przygotowanie
Co wcześniej trzeba przygotować:
Przeglądarkę Google Chrome z rozszerzeniem LOFI Robot ScratchX
(https://www.lofirobot.com/edubox/konfiguracja/)
Przebieg
Spray
Narzędzie, które zaprogramujemy będzie zmieniało kolorystykę malowania w zakresie od 0 do 100. Żeby wykonać taki efekt użyjemy bloku Wypełnienie oraz Losuj. Dodamy również elipsę, żeby zobaczyć efekt.
Taka funkcja jak spray ma do siebie to, że można zdecydować gdzie chcemy umieścić farbę. Decydujemy ruchem myszki i naciśnięciem lewego przycisku. Jak można to wykonać w LOFI Blocks? Ano, bardzo prosto! Użyjemy bloku warunkowego i bloku zdarzenia!
Teraz znajdźmy w zakładce KONTROLA blok Jeżeli i jako warunek dodajmy blok Przycisk myszy z zakładki ZDARZENIA.
Teraz przerzuć wcześniej używany blok elipsy do bloku warunkowego Jeżeli
Od teraz elipsa pokazuje się tylko wtedy gdy naciśniesz przycisk myszy. Jednak pozycja w której pojawia się kółko nie miała być przyklejona do jednego punktu, a miała podążać za kursorem. Można to wykonać umieszczając w miejscu X blok Mysz X, a w miejscu Y blok Mysz Y z zakładki ZDARZENIA
Jak widzisz udało mi się stworzyć napis LOFI bo moje narzędzie malarskie podąża za ruchem myszki! Spray jednak zachowuje się nieco inaczej, mianowicie, kropki powinny pojawiać się na określonym obszarze. Obszar ten zdefiniujemy poprzez dodanie do bloków Mysz X i Mysz Y losowej wartości z określonego przedziału. Na przykład będzie to od -5 do 5. Zobacz na mój przykład:
Super! Wiesz co jeszcze by się przydało? Większe zagęszczenie kółek, wtedy spray zachowywałby się trochę naturalniej. Sprawmy by po każdym naciśnięciu pojawiło się 5 kółek. Zrobimy to dzięki blokowi Powtarzaj…razy z zakładki KONTROLA.
Zmiana wielkości kółek
Dodatkową funkcją naszego programu byłaby zmiana wielkości kółek, które malujemy. W zakładce ZDARZENIA są bloki Kiedy naciśnięto. Możemy ich użyć do zwiększania lub zmniejszania zmiennej odpowiedzialnej za wielkość kółek. Zmienną stworzysz w zakładce ZMIENNE.
Nie zapomnij o zmianie szerokości i wysokości kółek na zmienną wielkość! Pamiętaj też, że początkowa wielkość jest równa 0.
Miłej zabawy z twoim działającym sprayem!