Czas trwania – 90 minut
Poziom trudności – Średni
Wstęp
“Wstrzymał słońce, ruszył Ziemię” – to słowa opisujące dokonania Mikołaja Kopernika. Dzisiaj dokonamy czegoś podobnego, chociaż w dużo mniejszej skali. Nauczymy się obracać elementy na naszej planszy według różnych punktów obrotu!
Przygotowanie
Co wcześniej trzeba przygotować:
Przeglądarkę Google Chrome z rozszerzeniem LOFI Robot ScratchX
(https://www.lofirobot.com/edubox/konfiguracja/)
Przebieg
Mini Układ Słoneczny
Zbudujmy nasz mały Układ Słoneczny w LOFI Blocks. Będzie się on składał ze Słońca, Ziemi oraz księżyca. Narysujmy wszystkie elementy na planszy. Oto piękne, żółte Słońce!
Teraz czas, na dodanie soczyście zielonej Ziemi!
A jako ostatni powstanie srebrzysty księżyc!
Super, mamy gotowe ciała niebieskie. Chociaż pewnie zauważyłeś, że gdy jakkolwiek je przesuniemy to wszystko zaczyna się bazgrać. Żeby temu zapobiec powinniśmy na początku programu rysować dużą białą planszę. O właśnie w ten sposób jak poniżej.
O obrotach ciał niebieskich
Teraz musisz się troszkę bardziej skupić bo chciałbym wytłumaczyć ci bardzo przydatną rzecz. Obracanie, które ci zaprezentuje będzie połączone z przenoszeniem układu współrzędnych.
Do tej pory punkt X=0, Y=0 znajdował się w lewym górnym rogu planszy.
Przy pomocy bloku Obróć możemy przenieść ten punkt w dowolne miejsce!
Słońce umieściliśmy po środku naszej planszy w punkcie X=50; Y=50.
Teraz żeby móc obracać Ziemię dookoła Słońca musimy przenieść punkt X=0; Y=0 do punktu w którym znajduje się słońce, czyli X=50, Y=50. Ten punkt stanie się nowym punktem zerowym.
O nie! Ziemia nam odleciała… ale wprawny programista raz dwa przywróci ją na miejsce. Tak jak mówiłem, przesunął się punkt zerowy do miejsca w którym obecnie znajduje się Słońce. Wcześniej Ziemia była w punkcie X=70; Y=50. Skoro punkt zerowy przesunął się do środka to jak myślisz: Jakie należy nadać współrzędne Ziemi, by przywrócić ją na dawne miejsce?
No pewnie, że X=20;Y=0!
Skoro potrafimy już przemieszczać obiekty względem innych to czas na potrenowanie obrotów. Uruchom program i zmieniaj wartość obrotu. Pamiętaj, że pełny obrót wykonasz gdy wpiszesz wartość 360. Spróbujmy wpisać 90.
Uzyskaliśmy obrót Ziemi wokół Słońca o 90 stopni zgodnie z ruchem wskazówek zegara. Jak sprawić, by Ziemia obracała się sama? ZMIENNA!
Czas zwiększyć obroty
Dodajmy zmienną Obrot (oczywiście wcześniej musimy ją stworzyć w zakładce ZMIENNE). Za każdym razem naszą zmienną będziemy zwiększali o 1. Tak będzie wyglądał początek naszego programu:
Okej! Teraz czas ruszyć Ziemię! Dodaj zmienną Obrot do bloku Obróć.
Ziemia się obraca! Kopernik byłby z nas dumny! Teraz pora na księżyc!
Obracanie księżyca względem Ziemi
Teraz nieco bardziej skomplikowane zagadnienie. Musimy obracać obiekt wokół już obracającego się obiektu jakim jest nasza narysowana Ziemia. Punkt obrotu księżyca będzie się zmieniał względem Słońca, ale względem Ziemi już nie. Co to oznacza? Oznacza to, że musimy umieścić blok Obróć w środku wcześniej używanego bloku Obróć.
Jaki będzie punkt obrotu? Dokładnie taki sam w jakim znajduje się Ziemia względem Słońca czyli X=20; Y=0.
Teraz pozostało dodać do wewnętrznego bloku Obróć bloki rysujące księżyc i gotowe!
Zaraz, zaraz… a gdzie się podział księżyc? Zapomnieliśmy o jednym szczególe! Teraz pozycję księżyca ustalamy względem Ziemi, więc gdy podaliśmy współrzędne X=80; Y=50 to księżyc odsunął się tak bardzo, że już go nawet nie widać. Trzeba go baaardzo przybliżyć. Niech to będzie X=6;Y=6.
Super! Teraz możesz zmieniać prędkości obrotów, wzajemne odległości lub dodawać dodatkowe planety i ich księżyce! Miłej zabawy!