Czas trwania – 45min
Poziom trudności – Łatwy
Wstęp
Stworzymy robota, który ujawni twoje umiejętności artystyczne. Przekonasz się jak wielokrotnie powtarzane proste operacje potrafią stworzyć arcydzieło!
Przygotowanie
Moduły:
- LOFI Brain
- Silniki
- Powerbank
- Kabel USB
Co wcześniej trzeba przygotować:
Przeglądarkę Google Chrome z rozszerzeniem LOFI Robot ScratchX
(https://www.lofirobot.com/edubox/konfiguracja/)
Konstrukcja robota
- Z dostępnych w zestawie EDUBOX sklejek odszukaj i przygotuj 3 nowe elementy (pokazana na schemacie poniżej).
- Przy pomocy 2 długich śrubek i nakrętek skręć klocki, które będą trzymały pisak.
- Za pomocą 2 krótkich śrubek i nakrętek połącz dwa półokrągłe drewniane klocki z elementem zakończonym z jednej strony wpustami.
- Połącz obydwa wcześniej skręcone elementy ze sobą za pomocą 1 krótkiej śrubki i nakrętki.
- Zdemontuj ściankę frontową pojazdu, odkręć od niej “uśmiech” i czujnik odległości. W to miejsce (na środku na ścianie frontowej) przykręć kolejne 2 półokrągłe klocki, przy pomocy 2 krótkich śrubek i nakrętek.
- Połącz uchwyt ze ścianką frontową pojazdu za pomocą 2 krótkich śrubek i nakrętek – tak, aby półokrągłe klocki tworzyły ruchomy zawias. Nie dokręcaj śrubek do końca, ponieważ pisak powinien być ruchomy – musi swobodnie opadać na podłoże.
- Zamontuj ponownie ściankę frontową z przyczepionym uchwytem z przodu pojazdu. W otworze uchwytu umieść pisak i dokręć długie śrubki tak, aby pisak był sztywno zamocowany. Robot malujący jest gotowy.
Podłączenie:
- Silnik → M1
- Silnik → M2
- Zasilanie robota → kabel USB → Powerbank
Przebieg
Sekwencja rysująca
Program robota rysującego jest naprawdę prosty! Robot będzie wykonywał swoje rysunki poprzez wielokrotnie powtarzane sekwencję ruchów. Przykładową sekwencją będzie:
- Pojedź do przodu
- Czekaj sekundę
- Pojedź do tyłu
- Czekaj sekundę
- Obróć się
- Czekaj sekundę
Jeżeli chcemy by robot poruszał się w każdym kierunku z jednakową prędkością, warto stworzyć zmienną, którą następnie umieścimy w miejsce parametru prędkości silników. Pomoże nam to, gdy stwierdzimy, że ustawiona przez nas prędkość jest za niska lub za wysoka. Zamiast zmieniać każdy blok osobno, wystarczy, że zmienimy tylko zmienną!
W swoim programie stworzyłem zmienną predkosc i użyłem bloku Ustaw zmienną na. Blok ten następnie umieściłem w programie.
Ruch robota do przodu wykonuję poprzez użycie bloku Obracaj silnik
Następnie poczekamy sekundę. Blok Czekaj ustawiam na wartość 100.
Ruch do tyłu wykonamy analogicznie do ruchu w przód.
Znowu czekamy sekundę. Obrót w lewo wykonam ustawiając jeden silnik na ruch do przodu, a drugi na ruch do tyłu.