Czas trwania – 30min
Poziom trudności – PROSTY
Wstęp
Pokażę jak stworzyć program, dzięki któremu z przyjemnością nauczymy się liczyć w różnych językach. Program będzie losował liczbę w dowolnym zakresie, a następnie wypowiadał ją w dowolnym języku. Naszym zadaniem będzie odpowiedzenie poprawnie o jaką liczbę chodzi robotowi.
Co wcześniej trzeba przygotować:
Właściwie to nic! Tę lekcję można przeprowadzić bez robota – potrzebna będzie jedynie przeglądarka Google Chrome.
Przebieg
Losowanie liczby
Nasz program zaczniemy od utworzenia zmiennej. Na pewno już to potrafisz, a jeśli nie to zajrzyj do łatwiejszych lekcji – tam wszystko objaśniałem! Zmienną utworzysz w zakładce ZMIENNE. Ja nazwałem ją liczba.
Następnie przypiszemy do zmiennej liczba (blok Ustaw zmienną) na blok Losuj, który znajduje się w zakładce LICZBY.
Ustawmy zakres poprzez bloki liczbowe. Niech to będzie zakres od 0 do 100. W ten sposób za każdym cyklem programu nasza zmienna będzie miała inną wartość z podanego przedziału.
Wybieranie języka i synteza mowy
Następnie wybierzmy język w którym będzie mówił nasz robot. Wstawmy zatem do programu blok Język.
Fajnie byłoby poznać liczbę, która została przypisana do zmiennej. Można to oczywiście zrobić poprzez konsolę, ale czy nie przyjemniej byłoby ją usłyszeć? Wstawmy blok Powiedz i dołączmy do niego blok zmiennej.
OK! Mamy już gadającego robota. Czas na sprawdzian dla nas. Wybierzmy z zakładki ZDARZENIA blok Zapytaj. Pozwoli on wyświetlić w przeglądarce ramkę w której będziemy mogli wpisać naszą odpowiedź. Wstawmy wybrany wcześniej blok do naszego programu.
Odpowiedź dobra… czy zła?
Losujemy liczbę i ją zgadujemy, ale nadal nie wiemy czy dobrze odpowiedzieliśmy. Trzeba dodać pewne warunki, które sprawdzą czy nasza odpowiedź pokrywa się z wylosowaną liczbą. Oczywiście przyda nam się niezastąpiony blok warunkowy Jeżeli… w przeciwnym razie…. Sprawdzimy czy prawdziwa jest równość: zmienna liczba = odpowiedź. Jeżeli tak, to robot powie “Brawo!” albo inny zachęcający okrzyk, a jeżeli odpowiedź będzie błędna to robot powie na przykład “Źle!”. Oczywiście warto dostosować odpowiedzi do języka w którym się uczymy.
Super! Brakuje jeszcze tylko chwili oczekiwania, tak by robot mógł powiedzieć swoją kwestię i nasz program do nauki liczb w języku obcym jest gotowy!