Skoro mamy w końcu możliwość bezprzewodowego sterowania robotami przy pomocy Scratcha możemy puścić wodze fantazji i zacząć realizować dużo ciekawsze projekty 🙂
Robot podążający za światłem czyli LIGHT FOLLOWER to jedna z najbardziej popularnych konstrukcji autonomicznego pojazdu.
Do zbudowania światłoluba możemy wykorzystać podstawową konstrukcję pojazdu albo światłoluba z dużymi kołami
Podłączenie czujników:
– dwa czujniki światła podłączone do wejść INPUT1 i INPUT2
Schemat działania robota:
– robot porusza się samodzielnie jadąc w kierunku źródła światła (np. latarki)
dzięki wykorzystaniu dwóch czujników natężenia światła robot jest w stanie ocenić, po której stronie znajduje się źródło światłą i odpowiednio skorygować swój tor jazdy
LEWY CZUJNIK umieszczony jest po stronie silnika M1, PRAWY CZUJNIK umieszczony jest po stronie silnika M2
– jeśli źródło światła znajduje się po lewej stronie robota, więcej światła pada na LEWY CZUJNIK, robot skręca w lewo gdy PRAWY silnik kręci się szybciej niż lewy
aby robot skręcał w kierunku źródła światła odczyty z LEWEGO CZUJNIKA przypisujemy do PRAWEGO KOŁA a odczyty z PRAWEGO CZUJNIKA przypisujemy do LEWEGO KOŁA otrzymujemy wówczas schemat ruchu:
– źródło światła z LEWEJ STRONY, większą wartość wskazuje LEWY CZUJNIK, PRAWE KOŁO kręci się szybciej a więc robot skręca w LEWO
dla źródła światła po PROAWEJ STRONIE schemat jest odwrotny