Podłączenie czujnika odległości
Przy pomocy kabelka męsko-żeńskiego podłącz znajdujący się w zestawie EDUBOX czujnik odległości HC-SR04 do złącza na sterowniku LOFI Brain znajdującego się pomiędzy złączem INPUT4 i M1.
UWAGA! – Zwróć uwagę aby odpowiednie piny na czyjniku były połączone z odpowiadającymi im wejściom na sterowniku, kolejno (czujnik – sterownik):
VCC -> 5V
Trig -> Trig
Echo -> Echo
GND -> GND
Ewentualnie, jeśli nie potrzebujesz montować czujnika na robocie, możesz go podłączyć umieszczając bezpośrednio w złączu sterownika, bez użycia kabelka męsko-żeńskiego.
Zaprogramuj instrument w SCRATCHU
Aby zaprogramować prosty instrument muzyczny w Scratchu wystarczy dosłownie kilka bloków.
Nasz ostateczny kod będzie wyglądał następująco:
Stwórzmy go krok po kroku:
1. Uruchomiamy edytor SCRATCHX
2. Podłączamy do komputera sterownik LOFI BRAIN
3. Tworzymy zmienną ODLEGLOSC
4. Z zestawu bloków LOFI Robot potrzebujemy ten odpowiadający za pomiar odległości przy pomocy czujnika czyli blok CZUJNIK ODLEGŁOŚCI – jest to tzw. blok raportujący, aby wykorzystać podawany przez niego parametr (pomiar odległości) musimy go przypisać do zmiennej ODLEGLOSC.
5. Aby pomiar odległości odbywał się bezprzerwy wykorzystujem pętlę ZAWSZE i umieszczamy ją pod blokiem uruchamiającym cały skrypt, czyli standardowo ZIELONA FLAGA
6. W tej samej pętli ZAWSZE umieszczamy blok ZAGRAJ NUTĘ jako jego parametr wstawiając zmienną ODLEGŁOŚĆ pomnożoną przez 2 żeby zwiększyć zakres wysokości grany dźwięków.
7. Blok grający dźwięk umieszczamy wewnątrz bloku warunku JEŻELI – ODLEGŁOŚĆ JEST MNIEJSZA NIŻ 1000 powoduje on, że instrument gra tylko w momencie kiedy czujnik wykrywa jakąś przeszkodę w swoim zakresie działania (od 0 do ok 60cm) jeśli nic nie znajduje się w jego polu widzenia, wówczas zwraca wartość 1000.
8. Na początku skryptu dodajemy blok USTAW INSTRUMENT NA przy jego pomocy możemy zmieniać barwę naszego instrumentu (pianino, gitara, chór, itp…)
Gotowy przykład możesz uruchomić klikając poniższy link:
SCRATCHX – INSTRUMENT MUZYCZNY