Robot piłkarz to pojazd zmodyfikowany tak, aby można było nim rozegrać mecz w piłkę nożną. Mając przynajmniej dwa takie roboty i dwóch młodych programistów można udowodnić tezę, że programiści też uprawiają sport 🙂
Przygotowanie:
1) Aby prawidłowo zaplanować pracę przy składaniu ROBOTA PIŁKARZA, zacznij od przygotowania swojego miejsca pracy. Duża przestrzeń robocza będzie wskazana. Np. puste biurko lub duży stół będą idealnym miejscem do budowania,
2) Przygotuj także śrubokręt i wcześniej skręcone pudełeczko na śrubki. Pamiętaj, że w zestawie znajdują się śrubki o dwóch długościach: krótkie 12 mm i długie 20 mm. Natomiast wszystkie nakrętki są takie same,
3) Wyłamywanie elementów drewnianych z formatek – czynność warto wykonywać z wyczuciem i delikatnie, choć raczej zdecydowanie. Można robić to ręcznie, lub użyć małego nożyka do nacinania łączeń i wyjmowania. Przy tej czynności warto zachować szczególną ostrożność!
Życzymy mnóstwa zabawy i frajdy podczas składania! 🙂
Zaczynamy:
Robot PIŁKARZ bazuje na konstrukcji POJAZD. Jeśli masz zmontowany PODSTAWOWY POJAZD, to poniżej znajdziesz instrukcje, jak go przebudować w ROBOTA PIŁKARZA
1. Przygotuj swój POJAZD:
2. Odkręć cztery śrubki trzymające klocek frontowy i zdemontuj go:
3. Odkręć czujnik odległości i schowaj go do pudełka CODEBOX:
4. Odkręć dwie śrubki trzymające klocek uśmiech i zdemontuj go:
Te części będą nam potrzebne do zmontowania piłkarza:
Przygotuj części drewniane do zmontowania podstawy ramion piłkarza:
5. Umieść dwa kątowniki w odpowiednich miejscach zgodnie z rysunkiem:
6. Przykręć za pomocą dwóch śrubek 12 mm oba elementy:
7. Umieść przednią część zgodnie z rysunkiem i przykręć czterema śrubkami 12 mm:
Przygotuj części drewniane głównych ramion, do których przykręcimy LEDy:
8. Przykręć jeden z LED-ów do drewnianego klocka używając drewnianej podkładki, śrubki 12 mm i nakrętki:
9. Mocujemy skręcony LED do głównego ramienia piłkarza:
10. W taki sam sposób skręcamy drugie nasze ramię tylko w lustrzanym odbiciu, zgodnie z rysunkiem końcowym:
11. Mocujemy i przykręcamy pierwsze ramię:
12. W taki sam sposób mocujemy i przykręcamy drugie nasze ramię tylko w lustrzanym odbiciu, zgodnie z rysunkiem końcowym:
Przygotuj części drewniane osłonek i antenek:
13. Mocujemy drewnianą osłonkę zgodnie z rysunkiem:
14. Przykręcamy za pomocą śrubki 12 mm i nakrętki:
15. Teraz przykręcamy antenkę za pomocą śrubki 12 mm i nakrętki:
16. Ustawiamy antenke pod kątem 45 stopni i dokręcamy śrubkę mocniej, aby była ona nieruchoma:
17. W taki sam sposób skręcamy drugą naszą osłonkę i antenkę, tylko w lustrzanym odbiciu, zgodnie z rysunkiem końcowym:
Przygotuj części drewniane chorągiewki:
18. Skręć chorągiewkę za pomocą śrubki 12 mm i nakrętki, zgodnie z rysunkiem:
19. Wykręć śrubkę 12 mm wskazaną na rysunku:
20. Teraz umieść chorągiewkę zgodnie z rysunkiem i przykręć śrubką 12 mm w to samo miejsce gdzie była wcześniej, tak aby trzymała chorągiewkę:
21. Konstrukcja robota jest gotowa 🙂
Podłączenia elektroniczne
1. Silniki podłącz do gniazd M1 i M2 sterownika LOFI Brain 2.0. Pamiętaj, żeby blaszki silników wpinając były zwrócone w stronę plastikowych “ścianek” wewnątrz wejścia M1 i M2!
2. Powerbank podłącz do portu micro USB znajdującego się na płytce sterownika LOFI Brain 2.0.
3. Moduł bluetooth podłącz do odpowiednio oznaczonego gniazda. ZWRÓĆ UWAGĘ NA ODPOWIEDNI KIERUNEK WPIĘCIA MODUŁU BLUETOOTH
4. Zieloną diodę LED podłącz do OUTPUT2, a czerwoną diodę LED podłącz do OUTPUT3.
Jak zaprogramować?
Aby Robot Piłkarz spełniał swoje zadanie, połącz sterownik LOFI Brain 2.0 z aplikacją LOFI BLOCKS na swoim komputerze, za pomocą rozszerzenia LOFI Robot Extension. Wprowadź skrypt, taki jak poniżej na zdjęciu:
Lewa część skryptu odpowiada za sterowanie naszym piłkarzem. Każdemu w kursorów klawiatury przypisany jest kierunek poruszania. Lewa kolumna odpowiada za “Cieszynkę”. Wciśnięcie klawisza “Z” na klawiaturze, uruchamia miganie ledami i pikanie BUZZERA 🙂
Życzymy mnóstwa zabawy i frajdy podczas strzałów na bramkę 🙂
Jeśli chcesz znać odpowiedź dlaczego program sterowania wygląda właśnie tak, to zerknij na szczegółową lekcję na ten temat.
Otwórz lekcję