Robot malujący

Instrukcja montażu robota z uchwytem na pisak z zestawu CODEBOX Drive

Robot malujący to pojazd z podnośnikiem widłowym, zmodyfikowany tak, aby na podnośniku można było zamontować pisak. Dzięki temu paleciak staje się Robotem malującym.

Przygotowanie:

1) Aby prawidłowo zaplanować pracę przy składaniu ROBOTA MALUJĄCEGO, zacznij od przygotowania swojego miejsca pracy. Duża przestrzeń robocza będzie wskazana. Np. puste biurko lub duży stół będą idealnym miejscem do budowania,

2) Przygotuj także śrubokręt i wcześniej skręcone pudełeczko na śrubki. Pamiętaj, że w zestawie znajdują się śrubki o trzech długościach: krótkie 12 mm, długie 20 mm i najdłuższe 70 mm. Natomiast wszystkie nakrętki są takie same,

3) Wyłamywanie elementów drewnianych z formatek – czynność warto wykonywać z wyczuciem i delikatnie, choć raczej zdecydowanie. Można robić to ręcznie, lub użyć małego nożyka do nacinania łączeń i wyjmowania. Przy tej czynności warto zachować szczególną ostrożność!

Życzymy mnóstwa zabawy i frajdy podczas składania! 🙂

Zaczynamy:

Robot MALUJĄCY bazuje na konstrukcji PODNOŚNIK PALECIAK. Jeśli masz zmontowany PODNOŚNIK PALECIAK, to poniżej znajdziesz instrukcje, jak go przebudować w ROBOTA MALUJĄCEGO:

Przygotuj części do zmontowania uchwytu na pisak:

Malujacy_czesci_1

1. Przykręć pierwszy element trzymający pisak do frontowej części z wyciętym logiem LOFI. Użyj śrubek 12 mm:

Malujacy_moc_pisak_1

Malujacy_moc_pisak_2

2. Przykręć drugi, taki sam element trzymający pisak, do frontowej części z wyciętym logiem LOFI, tylko wyżej. Użyj też śrubek 12 mm:

Malujacy_moc_pisak_3

Malujacy_moc_pisak_4

3. Skręconą część uchwytu pisaka przygotowujemy do zamocowaniu na naszym skręconym Paleciaku:

Malujacy_mocowanie_1

4. Przykręcimy ją za pomocą nakrętek i najdłuższych śrubek 70 mm:

Malujacy_mocowanie_2

Malujacy_mocowanie_3

5. Teraz pozostaje nam umieścić swój pisak w uchwycie:

Malujacy_moc_pisak_6

6. Dopasuj zacisk tak, aby pisak trzymał się na Podnośniku stabilnie, użyj do tego śrubek pokazanych na rysunku:

Malujacy_moc_pisak_7

Konstrukcja robota jest gotowa 🙂

Malujacy_full

Podłączenia elektroniczne

1. Silniki podłącz do gniazd M1 i M2 sterownika LOFI Brain 2.0. Pamiętaj, żeby blaszki silników wpinając były zwrócone w stronę plastikowych “ścianek” wewnątrz wejścia M1 i M2!

2. Powerbank podłącz do portu micro USB znajdującego się na płytce sterownika LOFI Brain 2.0.

lofi brain zasilanie powerbank

3. Moduł bluetooth podłącz do odpowiednio oznaczonego gniazda. ZWRÓĆ UWAGĘ NA ODPOWIEDNI KIERUNEK WPIĘCIA MODUŁU BLUETOOTH

4. Serwomotor podłącz do OUTPUT 1, a do wyjść OUTPUT 2 i OUTPUT 3 diody LED. Pamiętaj, żeby blaszki serwomotoru i LED-ów wpinając były zwrócone w stronę plastikowych „ścianek” wewnątrz wejść OUTPUT!

Jak zaprogramować?

Aby Robot Malujący spełniał swoje zadanie, połącz sterownik LOFI Brain 2.0 z aplikacją LOFI BLOCKS na swoim komputerze. Wprowadź skrypt, taki jak poniżej na zdjęciu:

Rysujacy_v02

Pierwsza część skryptu odpowiada za poruszanie się naszego “Rysownika”. Reszta zielonych bloczków kapturowych odpowiada za sterowanie pisakiem:

  • klawisz “Z” – podnosi mazak do góry i uruchamia skrypt rysowania,
  • klawisz “strzałka w górę” – powoduje stopniowe podnoszenie mazaka,
  • klawisza “strzałka w dół” – powoduje stopniowe opuszczanie mazaka,
  • klawisz “X” jest przyciskiem “Awaryjnym” – po jego wciśnięciu “Rysownik” momentalnie się zatrzyma i uniesie nasz mazak na bezpieczną wysokość dla podłogi lub dywanu.

Jak rysować?

1. Rozłóż na płaskiej i gładkiej podłodze jak największą matę papieru lub idealnie gładki duży karton, który posłuży nam za płaszczyznę do rysowania.

2. Postaw na kartonie naszego Rysownika, włącz ON na Braine.

3. Połącz sterownik LOFI Brain 2.0 z aplikacją LOFI BLOCKS na swoim komputerze, najlepiej przez moduł Bluetooth.

4. Wprowadzony skrypt programu uruchom w aplikacji przyciskiem PLAY.

5. Aktywuj program klawiszem “Z”. Robot zacznie się poruszać w zaprogramowany sposób ale jeszcze nie rysować.

6. Naciskaj klawisz “strzałka w dół” aż mazak zacznie się stykać z kartką i rysować. Jeśli mazak będzie zbyt nisko może to spowodować utrudnione ruchy Rysownika, lub całkowite jego zatrzymanie. W tym wypadku kliknij kilka razy “strzałka w górę” dla optymalnego jego ustawienia.

7. Aby zakończyć proces rysowania użyj klawisza “X”, który zatrzyma silniki i uniesie do góry mazak.

Życzymy mnóstwa zabawy i frajdy podczas rysowania 🙂