Pixel Art to bardzo popularna technika graficzna nawiązująca do lat 80tych i 90tych gdy wyświetlacze komputerowe miały na tyle niską rozdzielczość, że poszczególne pixele były widoczne gołym okiem co powodowało, że wszystkie grafiki miały charakterystyczny “klockowy” wygląd.
Obecnie rozdzielczość przeciętnego ekranu jest na tyle duża, że poszczególnych pixeli gołym okiem zobaczyć się nie da ale rozpixelowana estetyka przeżywa swój renesans (szczególnie w grach komputerowych) na fali sentymentu za dawnymi czasami.
Wyświetlacz z zestawu CODEBOX Tv świetnie nadaje się do tworzenia pixel artów. Z jednej strony ma rozmiar tylko 8×8 pixeli czyli bardzo mało żeby stworzyć jakąś rozbudowaną kompozycję graficzną. Z drugiej rysować będziemy na nim przy pomocy kodu, pixel po pixeli, dlatego fakt, że do dyspozycji mamy tylko 64 pixele ma swoje plusy – ich ilość nie będzie dla nas przytłaczająca. Te 64 pixele są jednocześnie bardzo duże i bardzo kolorowe, jestem przekonany, że dostarczą Ci dużo zabawy!
Zaczynamy rysowanie (a właściwie wyświetlanie)
Podstawowym bloczkiem, który będziemy używać do tworzenia naszych kompozycji jest Tv : Prostokąt
Pozwala on zamalować na określony kolor pixele znajdujące się w zakresie o współrzędnych X i Y i określonej wysokości i szerokości. Jeśli nie określimy wcześniej koloru świecenia, domyślnie pixele będą miały kolor biały (R:100, G:100, B:100).
Zwróć uwagę, że wyświetlacz ma 8 wierszy i 8 kolumn, ale zgodnie z dobrą programistyczną praktyką ich numeracja zaczyna się od 0, czyli pierwszy rząd to rząd numer 0, a ósmy rząd to rząd numer 7. Musisz się przyzwyczaić do tej numeracji przy określaniu współrzędnych pixeli.
Przykład 1: Prostokąt
UWAGA – Zwróć uwagę, że jeśli w trakcie działania programu zaczniesz zmieniać parametry prostokąta obraz zacznie się jakby rozmazywać – kolejne pixele będą ustawiane na bialo, ale żadne nie będą gasnąć – aby wyczyścić wyświetlacz uruchom ponownie program albo na początku pętli POWTARZAJ dodaj bloczek WYCZYŚĆ WYŚWIETLACZ
Bloczek PROSTOKĄT to nasze główne narzędzie do rysowanie – bardziej złożone kompozycje tworzymy po prostu z sekwencji różnego rodzaju prostokątów. Spróbujmy przy jego pomocy narysować coś trochę bardziej skomplikowanego.
Przykład 2: Emotka
Przykład 3: Kosmita
Bohaterowie bardzo starej gry SPACE INVADERS świetnie nadają się do ćwiczenia kodowania pixel artów. Poniżej masz przykład jak stworzyć jedną z wersji kosmity.
Na poniższej grafice znajdziesz inne wersje kosmity – spróbuj na ich bazie poćwiczyć tworzenie czarnobiałych pixel artów. A na następnej lekcji wprowadzimy do nich trochę koloru.