CODEBOX – informacje szczegółowe

Zastanawiasz się czy zestaw CODEBOX sprawdzi się w Twojej szkole. Poniżej znajdziesz najbardziej wyczerpującą listę informacji na jego temat.

Dla kogo przeznaczony jest zestaw CODEBOX

Zestaw zaprojektowany jest jako narzędzie wspomagające naukę programowania i robotyki w klasach szkoły podstawowej od 4tej wzwyż. Ze względu na umiejętności manualne wymagane do skręcania części drewnianych składanie robotów będzie zbyt trudne dla dzieci w klasach 1-3, możliwe jest natomiast realizowanie lekcji z dziećmi w wieku 7-8 lat gdy pracują one na zmontowanym robocie.

CODEBOX z powodzeniem sprawdzi się również w starszych klasach szkoły podstawowej, liceum, lub na kółkach zainteresowań, gdzie poziom zaawansowania uczniów jest wyższy od przeciętnego. Specjalnie na takie potrzeby przygotowaliśmy zestaw scenariuszy zajęć o podniesionym poziomie trudności (np. SONAR).

Jeśli bliska jest Ci tematyka ARDUINO możesz również potraktować CODEBOX jako idealny zestaw startowy do rozpoczęcia nauki ARDUINO. Pozwala on zdecydowanie uprościć proces podłączania elektronicznych czujników i programowania dzięki wykorzystaniu LOFI Blocks a jednocześnie nie stwarza żadnych ograniczeń przy dalszym rozwoju.

Minimalne wymagania sprzętowe

Do obsługi zestawu wymagany jest komputer stacjonarny z systemem Windows XP, 2Gb pamięci ram, procesor Intel Core2Duo 2Ghz.
Jest to minimalna konfiguracja zapewniająca działanie płytki Arduino, niektóre funkcje aplikacji LOFI Blocks nie będą działać (synteza mowy, lekcja interaktywna)

Wskazana konfiguracja: Windows 7 lub nowszy, 2Gb ram, procesor Intel Core i3.

Zestaw będzie również kompatybilny z systemem MacOS (min 10.8) lub Linux (z przeglądarką Chromium)

Czym różnią się zestaw CODEBOX i EDUBOX

W skład zestawu CODEBOX wchodzi podobny zestaw części elektronicznych (taki sam zestaw elektronicznych modułów poza miernikiem) jak w w zestawie EDUBOX, dużo mniej jest natomiast drewnianych części konstrukcyjnych.

Zestaw CODEBOX zaprojektowany został od początku pod kątem pracy w warunkach szkolnych, uwzględniając ograniczone warunki czasowe jakie narzuca 45min lekcji i określona ilość godzin, którą można przeznaczyć w trakcie semestru na naukę programowania.

1. Prostsze konstrukcje

Konstrukcja robota w zestawie CODEBOX jest uproszczona, tak aby możliwe było zmontowanie jej w trakcie jednej godziny lekcyjnej. Jednocześnie jest ona podzielona na pośrednie etapy umożliwiające realizowanie różnego rodzaju projektów (lampka, automatyczna brama, strzelnica) i stopniowe składanie robota poświęcając na to nie więcej niż 15min. podczas jednej lekcji.

2. Krótsze lekcje

Zadania zawarte w programie dydaktycznym stworzonym na potrzeby zestawu CODEBOX są odpowiednio sprofilowane do pojedynczych lekcji i krótkich cykli zajęć.

3. Interdyscyplinarne projekty

Zestaw EDUBOX w głównej mierze nastawiony był na konstruowanie różnego rodzaju ruchomych pojazdów. Tematem zestawu CODEBOX jest konstruowanie różnego rodzaju prostych maszyn, mechanizmów w dużo większym stopniu powiązanych z aplikacją LOFI Blocks i obecnymi tam funkcjami rysowania, generowania dźwięków, syntezy mowy.

4. Prostsza obsługa

Podstawowe projekty z zestawu CODEBOX zaprojektowane zostały tak aby dało się je zrealizować w formie stacjonarnej, gdzie robot jest przypięty kablem USB do komputera, w praktyce upraszcza to znacznie obsługę zestawu eliminując zadania związane z ładowaniem baterii, konfigurowaniem bluetooth itp.

5. Większa trwałość

W zestawie CODEBOX wykorzystujemy sterownik oparty na płytce ARDUINO UNO, podłącza się ją do komputera przy pomocy kabla USB typu B, zabezpieczając tym samym płytkę przed uszkodzeniem i wyrwaniem gniazda USB.

Ile trwa podstawowy cykl zajęć z zestawem CODEBOX

Z naszego doświadczenia wynika, że zajęcia z robotyki są najbardziej efektywne gdy uczniowie pracują w stałych grupach w cyklu zajęć, podczas którego rozwijają stopniowo jedną konstrukcję robota.

Przykładowy cykl zajęć dla klas 5-6

1. Wstęp – Czym jest robot? – omówienie z części wchodzących w skład zestawu i ich funkcji
2. Lekcja interaktywna – Czujniki
3. Zapoznanie z podstawami działania aplikacji LOFI Blocks
4. Lampka sterowana czujnikiem światła – sterujemy diodami LED
5. Strzelnica – sterowanie silnikiem serwo
6. Automatyczna brama – sterowanie silnikiem serwo, czujnik odległości, warunki
7. Co przewodzi prąd?
8. – 9. Mówiący robot

Podobne wpisy