Pętle geometryczne

Pętla to niezwykle ważny element w programowaniu. Zobacz jako możemy ją wykorzystywać przy rysowaniu i jakie ciekawe efekty można dzięki temu osiągnąć.

Czas trwania – DO WPISANIA
Poziom trudności – DO WPISANIA

Wstęp

Wykorzystamy blok Powtarzaj do stworzenia ciekawych kształtów geometrycznych.

Przygotowanie

Co wcześniej trzeba przygotować:

Przeglądarkę Google Chrome z rozszerzeniem LOFI Robot ScratchX
(http://www.lofirobot.com/edubox/konfiguracja/)

Przebieg

Prosta pętla

Stworzymy prosty układ zachowujący się w bardzo różny sposób w zależności od wprowadzonych parametrów. Wykorzystamy pętlę Powtarzaj.

1_prosta_petla_powtarzaj

Nasze figury będziemy obracać więc użyjemy również bloku Obróć . Narysujmy dowolny kształt – ja wybrałem elipsę, którą przesunąłem od punktu obrotu o jakąś wartość.

2_prosta_petla_elipsa

Jako, że chcemy wielokrotnie obrócić figury to będziemy potrzebowali zmiennej. Po utworzeniu zmiennej wstaw ją w miejsce parametru obrotu.

3_prosta_petla_obroc_x

Teraz wystarczy, że w pętli Powtarzaj, lecz poza blokiem Obroć dodasz blok Zmień X o…. Otrzymaliśmy samorysującego się pączka!

4_prosta_petla_zmien_X

Pokombinuj z parametrami pętli i zmieniania zmiennej.

5_prosta_petla_x_o_60

Efekty mogą być na prawdę różne:

6_prosta_petla_x_o_30

Więcej zabawy jest gdy dodamy blok Wypełnienie i stworzymy animacje znane z ładowania.

7_prosta_petla_animacja_ladowania

Zaawansowane figury

Podstawy mamy za sobą to teraz czas na bardziej skompilowane figury. Oto nasza animacja bez przezroczystości tła.

8_animacja_poczatek

Dodajmy jeszcze jedną zmienna (Y). Sprawimy, by zmienna X zerowała się po każdym wykonaniu pętli, a wartość zmiennej Y będzie cały czas rosła. Gdy parametr obrotu będzie równy pomnożonej wartości X przez Y to wyjdzie całkiem ciekawa figura.

10_animacja

Jeżeli pozmieniamy różne parametry to wychodzą hipnotyzujące animacje – wygląda jak chaos, ale to czysta, prosta matematyka

11_animacja

Każda pojedyncza zmiana mocno wpływa na to co widzimy na planszy. Tutaj zmieniłem jedynie wielkość elipsy.

12_animacja

Jeżeli chcemy uzyskać spokojniejszy obraz to należy zmniejszyć wartość obrotu na przykład dzieląc zmienną Y przez 40

Kolory

Możemy również zmieniać kolory… najlepiej przy pomocy poznanego we wcześniejszych lekcjach sinusa!

13_animacja

ZOBACZ GOTOWY PROJEKT

O autorze scenariusza:

LOFI Robot

Ten artykuł napisały dla Ciebie roboty znad morza. Najprawdopodobniej miały na imię Maciek i Tomek.