Jak masz na imię?

Porozmawiajmy z robotem w każdym języku!

Czas trwania – DO WPISANIA
Poziom trudności – DO WPISANIA

Wstęp

Czasami jest tak, że chciałbyś pogadać, ale nie ma z kim. Dzisiaj to rozwiążemy! Zaprogramujemy komputer w LOFI Blocks tak, potrafił porozmawiać z każdym i to we wielu językach. Może masz ochotę by każdy kto wchodzi do twojego pomieszczenia musiał się przedstawić? Od dziś to możliwe!

Co wcześniej trzeba przygotować:

Właściwie to nic! Tę lekcję można przeprowadzić bez robota – potrzebna będzie jedynie przeglądarka Google Chrome.

Przebieg

Korzystanie z bloku mowy

Gdy tworzymy robota, możemy dodać mu blok mowy. Program może komunikować się poprzez głośnik w komputerze. Blok mowy znajdziesz w zakładce DŹWIĘK. Dodajmy teraz blok Powiedz.

1_powiedz_abc

Spróbuj włączyć program. Komputer zapętli się mówiąc „abece”. Czas to zmienić! Niech powie „Cześć!”.

2_powiedz_czesc

No.. w końcu się rozumiemy! Jeżeli chciałbyś by komputer powiedział coś tylko raz, dodaj blok Zatrzymaj program znajdujacy się w zakładce KONTROLA.

3_zatrzymaj_program

Od teraz program zatrzyma się po jednym wykonaniu. Mówiłem, że komputer potrafi rozmawiać w wielu językach? Dodaj blok Język z zakładki DŹWIĘK. Domyślnie ustawiony będzie Polski. Spróbuj pozmieniać języki na inne – angielski, niemiecki, a nawet chiński.

4_jezyk_polski

Coś dziwnie mówi ten nasz robot. Niestety, nawet gdy zmienimy język robota to nie potrafi on przetłumaczyć naszych polskich słów na wybrany język. Żeby jego mowa stała się bardziej sensowna to powinniśmy użyć słów w danym języku. Znasz sposoby na powitanie w innych językach?
Mała ściągawka:
po angielsku – good morning!
po niemiecku – guten morgen!
po hiszpańsku – buenos dias!
po francusku – bonjour!
po włosku – buongiorno!
po chińsku – 早上好!
po rosyjsku – доброе утро!

Zadawanie pytań

LOFI Robot potrafi zadawać pytania! Możemy użyć bloku Zapytaj, znajdującego się w zakładce ZDARZENIA. Spróbuj wstawić ten blok do programu, wpisz pytanie i uruchom.

5_pytanie_jak_masz_na_imie

Rozbudujmy nasz program o pytanie głosowe. Przed pytaniem wstawmy blok Powiedz, o takiej samej treści jak pytanie.

6_pytanie_glosowe_blad

Pewnie zauważysz, że coś z naszym programem jest nie tak. Robot nie wypowiada swojego zdania do końca. Jest to spowodowane blokiem zmiany języka (dla starszaków: powoduje on ponowną inicjalizację modułu związanego z przetwarzaniem tekstu na mowę). Najprościej będzie albo przerzucić go na początek programu, albo całkowicie wyrzucić jeżeli nie chcemy zmieniać języka naszego robota.

8_jak_masz_na_imie

Teraz robot przywita się z nami gdy powiemy mu jak mamy na imię! Chociaż… miło by było, gdyby faktycznie naszego imienia używał. Chcemy by powiedział na przykład „Cześć, Tomek!”. Kawałki tekstu można do siebie dodawać tak jak liczby, a więc użyjemy do tego bloków matematycznych z zakładki LICZBY oraz bloku Odpowiedź z zakładki ZDARZENIA. Dajmy mu również chwilkę na zastanowienie po bloku zadającym pytanie.

9_pytanie_odpowiedz

Wow! Teraz możemy pogadać! Spróbuj pogadać z robotem o dzisiejszej pogodzie! Tylko nie zapomnij o dostosowaniu przerw (bloki Czekaj), tak by robot mógł wypowiedzieć pełne zdanie. Powodzenia!

ZOBACZ GOTOWY PROJEKT

O autorze scenariusza:

LOFI Robot

Ten artykuł napisały dla Ciebie roboty znad morza. Najprawdopodobniej miały na imię Maciek i Tomek.